český týdeník | založeno 1968 | Vydavatel: JUDr. František Talián - "Fortuna"

ČLÁNKY

Jak se vyznat v tucích

Tuky jsou v dnešní době velmi diskutovanou součástí potravy. Dodávají našemu tělu dvakrát více energie než bílkoviny a sacharidy. Tvoří zároveň stavební složku všech buněk, jako tepelný izolátor nás chrání před úniky tepla, pomáhají při pohybu potravy zažívacím traktem a při vstřebávání vitamínů A, D, E, K a vápníku. Potřebujeme je také k tvorbě hormonů, které jsou nezbytné pro organismus a jeho funkce.

Tuky by měly tvořit 30 procent denního energetického příjmu, přičemž živočišné by měly být zastoupeny z jedné třetiny. Jeden gram tuku obsahuje 38 kJ. Ačkoli se například u redukčních diet zaměřujeme na ponížení této živiny v jídelníčku, nelze je ze stravy zcela vyloučit, neboť jejich role je nezastupitelná a potřebná.

Velkou pozornost je třeba věnovat výběru vhodných tuků. Negativní vliv na kardiovaskulární systém mají takzvané nasycené tuky s převahou nasycených mastných kyselin, zejména v případě, že jich máme ve stravě více, než bychom měli mít. Jejich největšími zdroji jsou v první řadě tučné potraviny živočišného původu, jako jsou máslo, sádlo, slanina, uzeniny, tučné maso nebo tučné mléčné výrobky. Najdeme je také v některých tucích rostlinného původu, třeba kokosovém a palmojádrovém tuku, potažmo ve výrobcích cukrárenského a pekárenského průmyslu, kam se tuky přidávají – jemně trvanlivé pečivo, sušenky a další výrobky, zejména ty s polevou či náplní. Zdrojem nasycených mastných kyselin jsou také tuhé margaríny a pokrmy rychlého občerstvení. Tyto potraviny mohou obsahovat také tzv. trans tuky, které mají na hladinu cholesterolu v krvi a srdečně-cévní systém ještě horší vliv než nasycené mastné kyseliny.

Ve stravě by měly převažovat kvalitní tuky s převahou nenasycených mastných kyselin a ideálně s co nejvyšším obsahem tzv. omega 3 nenasycených mastných kyselin. Jejich zvýšený příjem na úkor nasycených mastných kyselin přispívá ke snižování hladiny cholesterolu v krvi i dalších srdečně-cévních rizik. Blahodárné nenasycené mastné kyseliny jsou obsaženy především v rostlinných olejích a v potravinách rostlinného původu vůbec, v rybách a rybích olejích a v dalších mořských plodech (krevety, ústřice, korýši apod.). Čím více jsou rostlinné oleje zpracovány a rafinovány, tím jsou chudší na nenasycené mastné kyseliny. Nejhodnotnější jsou tzv. panenské oleje, které se vyrábějí z olejnatých semen lisováním za studena (slunečnicový, sezamový, světlicový, olivový a další). Jsou sice dražší, avšak chceme-li udělat více pro naše zdraví, vyplatí se. Nesprávným skladováním se však mohou nenasycené oleje stát nasycenými. Při styku s kyslíkem lehce oxidují, žluknou a jsou až nebezpečné. Oleje je proto nutné skladovat v chladu a temnu a dodržovat minimální trvanlivost uvedenou na obale. To se týká i tuků obsažených v ořechách, luštěninách, obilí a jiných rostlinných, ale i v živočišných produktech. 

Pokud se tedy chceme zaměřit na správnou výživu, doporučujeme zcela nevylučovat žádný druh tuků, ale také nekonzumovat žádný z nich přespříliš. Pokud budeme používat tuky v našem jídelníčku s rozvahou a rozumem, budeme se už tímto preventivním zaměřením podílet na našem zdraví. A to se přece vyplatí!                    

Autor: SoRa, Foto: archiv

Partneři

JUDr. František Talián - "Fortuna"

Naše rodina

Ostrovní 30
110 00, Praha 1

telefon: +420 224 932 034
fax: +420 224 932 034
email: rodina@rodinaonline.cz

IČO: 15095568
DIČ: CZ480307270