český týdeník | založeno 1968 | Vydavatel: Milan  Horák

ČLÁNKY

Osobní knihy z Modrého slona jsou populární už 30 let

Za více než třicet let existence nakladatelství Modrý slon se z tisícovek dětí po celé Evropě stali hrdinové originálních příběhů. To vše díky zcela ojedinělé vzdělávací pomůcce – osobním knihám, v nichž vystupují postavy, které se jmenují stejně jako vaše děti, neteře, synovci, vnoučata… O speciálním konceptu knih jsme hovořili s Markem Halfarem (na snímku), jednatelem nakladatelství Modrý slon.

 

Kde se vzal nápad založit nakladatelství, které bude vydávat osobní knihy pro děti?

Na začátku jsem hledal produkt, který by mě zaujal a který u nás v té době nebyl. Před dvaadvaceti lety fungovalo různě po Evropě asi pět podobných nakladatelství. Naším prvním cílem bylo navázat s nimi spolupráci. Příběhy, které tato nakladatelství nabízela, i jejich ceny byly našemu trhu ovšem velmi vzdálené. Díky mé naivitě a naprosté neznalosti nakladatelské branže jsem se společně s kamarády rozhodl založit vlastní nakladatelství.

 

Hádám, že to nebylo jen tak…

Nejdřív bylo potřeba sehnat peníze, a tak jsme se vydali dojit krávy do švýcarských Alp. Tato tříměsíční dřina nám přinesla dostatečný kapitál pro začátek.

 

 

Byl to risk projekt rozjet? Jak vypadalo Nakladatelství Modrý slon v roce 1998 a jak vypadá dnes?

Na začátkujsme byli tři kamarádi, kteří velice rychle vybudovali síť prodejců v České republice a v Polsku. V té době byla veškerá produkce knih manuální. Dnes se všechny knihy vyrábí na jednom místě na profesionálních tiskařských strojích a hlavní distribuce probíhá přes webové stránky. Jsme poměrně velký mezinárodní tým, díky čemuž mezi sebou sdílíme potřebné informace. Naším hlavním cílem je dělat dětem radost a pomoci jim ve čtení ve většině evropských zemí.

 

Jak spolupráce se zahraničními partnery vypadá?

Naši partneři v zahraničí fungují na franšízingovém systému, což znamená, že si za určitý poplatek koupí výhradní zastoupení naší firmy a získají tak exkluzivitu na prodej produktů Modrého slona v dané zemi.

 

Kolik titulů máte v nabídce?

Celkově jsme vydali již přes 80 titulů. Naši nabídku samozřejmě stále aktualizujeme, v současné chvíli nabízíme asi 34 titulů.

 

 

Dá se říct, že osobní knihy „rozečtou“ i děti, které do té doby četly nerady? Jaká je vaše zkušenost?

V minulosti jsme se zúčastnili projektu Já čtu, jehož smyslem bylo podpořit dětské čtenářství. Tento projekt vycházel z předpokladu, že děti, které jsou motivovány k samostatnému čtení, lépe čtou a mají lepší vztah ke knihám. Důležité samozřejmě je, aby kniha dítě oslovila, musí se mu líbit. Naše knihy jsou dětem zhotoveny na míru – stávají se jejich hlavními hrdiny, což jim pomáhá se emočně angažovat při čtení příběhu. V rámci zmíněného projektu proběhl výzkum, ve kterém jsme testovali děti napříč celou republikou. Z jeho výsledků vyplynulo, že naše knížky dokázaly zvednout čtenářskou gramotnost dětí až o 26 procent.

 

S jakými reakcemi malých i velkých zákazníků se setkáváte?

Pro mě je úžasné, že se k nám zákazníci rádi vrací. Babičky, které dříve kupovaly knihy svým dětem, je nyní kupují vnoučatům. Často dostáváme fotky dětí při čtení našich knih nebo dokonce fotky knih z dob našich začátků. Rodiče jsou nadšení, že můžou koupit dětem tytéž knihy, které v dětství od někoho sami dostali. Z takové zpětné vazby máme vždy ohromnou radost. Není to ovšem jen o personálních knihách, jsme personální nakladatelství. Byť prodáváme knihy pouze přes e-shop, s našimi zákazníky se snažíme potkávat na různých akcích, například na veletrzích, kde si mohou naše produkty prohlédnout a zjistit o nás víc. Taková setkání jsou vždy moc příjemná.

 

 

Na čem aktuálně pracujete a na co se mohou čtenáři v nejbližší době těšit?

Momentálně pracujeme na nových titulech, které vyjdou ještě letos. Také připravujeme speciální edici, která bude obsahovat tři celobarevné tituly. Naše vize je, aby nabídly ještě větší personalizaci než stávající tituly. Určitě bych čtenáře také rád pozval na naše webové stránky www.modryslon.cz, kde se o nás i připravovaných novinkách dozvědí víc.

 

Autorka: Monika Valentová, Foto: archiv nakladatelství Modrý slon

Partneři

Diamant Expo

Milan Horák

Naše rodina

Ostrovní 30
110 00, Praha 1

telefon: +420 224 932 034
fax: +420 224 932 034
email: rodina@rodinaonline.cz

IČO: 15095568
DIČ: CZ480307270

Website Security Test