český týdeník | založeno 1968 | Vydavatel: JUDr. František Talián - "Fortuna"

ČLÁNKY

Sociální sítě – dobří sluhové ale zlí páni

Už jste byli dnes on-line? Poslali jste e-mail, dali like (či lajk) nebo alespoň něco tweetli? Svět se stále více stává světem internetu. A i ten se rychle vyvíjí. Oblasti, které jeho uživatele fascinovaly na začátku milénia, často zmizely v propadlišti dějin. Jiné naopak vznikly skoro z ničeho a ovlivňují životy nás všech. Za všechny lze zmínit sociální sítě, kterým podlehla nejen generace mladší než mobilní telefon.

 

Co jsou a jak fungují sociální sítě?

Že nevíte, co to je sociální síť za termín? Původně sociologický pojem začal poletovat virtuálním prostorem. Dnes jde nejčastěji o internetovou stránku, která svým uživatelům umožňuje komunikovat. Spojuje je tedy do sociální sítě v původním smyslu slova. Každý, kdo se na Facebook, Twitter, Instagram nebo jiné podobné službě registruje, zároveň spravuje svůj profil. Přidává na něj informace o sobě, své názory, fotografie či videa a obvykle také rozhoduje, kdo všechno obsah může vidět. Sociální síť obvykle svým uživatelům umožňuje vybrat si, jaké oblasti lidské činnosti je zajímají, a informace týkající se těchto odvětví jim přednostně nabízí. Po přihlášení se tedy nezobrazí celý obsah sociální sítě, ale pouze takový, který má konkrétní osobu zaujmout. Někomu spíše zábava, jinému seriózní informace. Ono by to jinak ani nešlo. Takový Facebook, coby největší sociální síť, má dnes více než miliardu uživatelů. Dovedete si představit prodírat se názory, fotografiemi a videi všech těch lidí?

 

Fenomén třetího tisíciletí

I když to tak dnešním dětem a teenagerům nemusí připadat, sociální sítě tu s námi nejsou odjakživa. Ty první začaly vznikat až v době, kdy roky na kalendářích začínaly dvojkou. Některé neudržely krok s dobou, jiné zareagovaly na virtuální společenskou poptávku a odklonily se od své původní vize. A vznikly také zcela nové. Dnes tak můžete komunikovat prostřednictvím fotek a videí na Instragramu, hledat zaměstnání či zaměstnance prostřednictvím sítě LinkedIn nebo využít služeb některé ze sociálních sítí, jejichž hlavním úkolem je seznámení se.

Absolutním fenoménem je už zmiňovaný Facebook. Mark Zuckerberg jej v roce 2004 založil původně pouze pro studenty Harvardovy univerzity. Postupně se otevíral i jiným vysokoškolákům, následně nejen jim, a skončil jako největší sociální síť současnosti. Dnes každému svému uživateli nabízí možnost spojení s velkou částí rodiny a přátel a zároveň interakci s jinými uživateli s podobnými koníčky a zájmy.

Tím, že se jeho zakladatel řadí mezi nejbohatší lidi na světě, je jasné, že tu nejde jenom o zábavu, ale i o byznys. A Mark Zuckerberg není zdaleka jediný, kdo díky Facebooku zbohatl. Místo, byť pouze virtuální, kde lze oslovit tak velké množství lidí, je jako stvořené pro reklamu. Lidé pracující v oblasti PR to vědí a využívají všemožné způsoby, jak se zde prezentovat. Je dobré myslet na to, že leckterý nevinně vypadající příspěvek může být motivován i jinak než jen snahou sdělit něco zajímavého.

Sociálních sítí ale není třeba se bát, pokud budete mít na paměti, že jde o dobrého sluhu, ale zlého pána. A nejde jen o podprahovou reklamu nebo šíření fake news, tedy nepravdivých a zavádějících informací. Diskuse víří zejména sdílení soukromých informací a dat. Už při registraci je dobré vědět, co sdělujete pouze provozovateli sociální sítě, pro nějž platí obecně platné normy pro ochranu osobních údajů, a co posíláte volně do celého světa. Uživatelé by měli pamatovat i na to, že nad fotografií či videem, které na sociální sítě nahrají, ztrácí veškerou moc. Fotku z narozenin možná nasdílíte jen pro své známé, ale kdo zaručí, že některý z nich ji nepošle někomu dalšímu?

 

Pozor na děti

Rozumný dospělý člověk si toto vše uvědomuje a může sociální sítě používat jen k svému prospěchu. Horší je situace u dětí a starších důvěřivých lidí. Jejich nezkušenost je může dostat do úzkých. U těch nejmenších musí hrát významnou roli rodina i škola, aby i puberťák věděl, že s cizími lidmi se nemluví nejen na ulici a že intimní obsah na internet rozhodně nepatří. Pak totiž mohou se schopností sobě vlastní využívat Facebook nebo Twitter nejen pro zábavu, ale i pro poučení. Informace totiž nikdy neležely tak blízko jako v době sociálních sítí.

 

Autor: Pavel Žižka, Foto: Pixabay

Partneři

Diamant Expo

JUDr. František Talián - "Fortuna"

Naše rodina

Ostrovní 30
110 00, Praha 1

telefon: +420 224 932 034
fax: +420 224 932 034
email: rodina@rodinaonline.cz

IČO: 15095568
DIČ: CZ480307270

Website Security Test