český týdeník | založeno 1968 | Vydavatel: JUDr. František Talián - "Fortuna"

ČLÁNKY

Vetřelci, kteří nám oškliví venkov

Jestli můžeme být jako Češi na něco opravdu pyšní, je to náš venkov – lány obilí, louky a lesy, studánky, pohádkové chaloupky… Když tu nebydlíte, máte nutkání, kdykoli tudy projíždíte vzít si trošku toho českého nebo moravského venkova s sebou. Esenci na horší časy. I proto jsme možná víc citliví, když se objeví něco, co sem očividně nepatří. Co většinou dráždí oči? Které věci by autorka článku z venkova nemilosrdně škrtla?

 

Polorozpadlé trampolíny bez skokanů

V posledních letech se staly hitem – řeč je o trampolínách. Když jedeme na kole českým nebo moravským venkovem, vidíme je takřka u každého domu. Mezi vzrostlými břízami, včelími úly a záhonky salátů jsou nicméně trošku jako pěst na oko. Pěkně vypadají zpravidla jednu dvě sezony. S každým dalším létem je jejich kondice horší a horší. Spolu s euforií z jejich pořízení s nimi odchází i jejich fyzická atraktivita a zůstávají trčící pera, protržené sítě, zohýbané laťky. Nejen že na nich po čase už nikdo neskáče, jakmile dětem zevšední, přestane na nich záležet i dospělým. Na zimu je neuklízejí a brzy se z nich stává polorozpadlá hromada plastu a zteřelé látky, která na dům a zahrádku vrhá stín ošklivosti. Přitom úplně zbytečně. 

 

Fasády domů jako špatné vizitky

Pěkná fasáda je nejen vizitkou každého domu, ale především jejího majitele. Vnímání barev je do jisté míry subjektivní záležitostí – to, co jednomu může připadat pěkné, se jinému může ošklivit. Pokud si ovšem fasádu natřeme v odstínu světle zeleného toaletního papíru, lze předpokládat, že se svým domem díru do světa neuděláme. Strčíme do kapsy maximálně ty, kteří se řadu let jaksi obejdou bez fasády, tedy jen s opláštěním in natura. Vybrat správně barvu fasády je podobně závažné rozhodnutí jako vybrat jméno pro dítě, nejsme-li si tedy jistí, jakou barvu zvolit, zůstaňme konzervativní. Použít minimalistickou šedou, bílou nebo pudrovou není v žádném případě prohra. Lidskému oku některá z těchto barev fasády určitě polahodí víc než sytě červená, kanárkově žlutá nebo fialová.

 

Plachty realitních kanceláří a obličeje makléřů na plotech

Prodejní plachty jsou při obchodování s nemovitostmi oblíbeným nástrojem propagace. Makléři, kteří jsou na nich vyobrazení, na fotkách vypadají tak, jak je v civilu nikdy neuvidíte – srdeční lidé s tvářemi modelů a modelek a úsměvy od ucha k uchu, na první pohled tedy nikdo, kdo z nás má provizi. Ve městě, kde je spousta vizuálního smogu, jsou tyto plachty snadno přehlédnutelné, jakmile na ně ale narazíme na vesnici nebo za vesnicí, přilákají naši pozornost. Důvodem je to, jak moc se na ploty z dřevěných latěk nehodí. Jestli na český a moravský venkov něco opravdu nepasuje, jsou to právě podobné realitní plachty a plachtičky.

 

Slunečníky darované hospodským odvedle

Krásná chalupa z přírodních materiálů, na které je vidět, že se o ni majitelé starají, pod pergolou vzorně vyskládaná polínka, zastřihnuté větve jabloní, trávník jako na stadionu Arsenalu… Genius loci jako hrom. A pak nás práskne do očí onen příšerný reklamní slunečník. Roztahuje se v předzahrádce, jako by byl někdo, a přitom je to jen obří marketingový krám. Nejhorší jsou pivní slunečníky, které vypadají, jako bychom si nad venkovním posezením roztáhli hodně velký ubrus. Majitelé chalup jsou povětšinou ochotni zaplatit, aby jim bylo v jejich víkendových příbytcích příjemně, desítky i stovky tisíc. Řada z nich ale ve svém rozpočtu už nenajde peníze na pěkný slunečník, protože ten od výčepního Jožky z místní hospody je zadarmo a zase tak příšerně nevypadá. To je ale jeden z největších omylů! Reklamní slunečník patří před hospodu a nikam jinam.

 

Trpasličí panoptika

Nutně u cesty nemusejí stát Šmudla, Prófa, Kejchal, Rejpal, Stydlín, Štístko a Dřímal, v podstatě jakákoli trpasličí metamorfóza se počítá – od žab s korunkami, přes vyjevené veverky v nadživotní velikosti až po rádoby rozkošné čápy. Povolené množství je v tomto případě jeden kus na sto metrů čtverečních, pakliže si chceme uchovat alespoň minimální chatařskou důstojnost. S trpaslíky a jimi podobnými artefakty se totiž musí opatrně! Vysvětlení, že Šmudlu nám darovala vnučka Pepinka a čápa zase vnouček Vítek, není racionálním důvodem, abychom si posunuli práh estetického cítění níž.

 

Podomácku pomalované popelnice

Není street art jako street art. Pestrobarevná popelnice, která čeká na svoz odpadu někde na konci Zábeštní Lhoty, není nic, co by stálo za obdiv, a to ani v případě, že ji pokreslilo dítě. Malovat na popelnici je infantilní a, smím-li hovořit za popeláře, o vernisáž tohoto typu nikdo z nich nestojí. Nános barev z žádné popelnice hezčí neudělá. Spíš naopak. A my budeme pro smích nejen sousedům, kteří nás budou chtít vyhostit z rodné vesnice, ale i popelářům a všem náhodným kolemjdoucím. Pokud v nás tedy dřímá Picasso, pořídíme si raději malířské plátno. Je to hygieničtější než nádoba na komunál, a když se dílo z „růžového období“ čirou náhodou nepovede, mnohem snáz vyměníme plátno za plátno než popelnici za popelnici.

 

Načerno postavené pomníčky u cest

Někdy mají větší účinnost než výstražné značky. Každý pomníček u cesty je takový němý vykřičník, často postavený načerno. Pozor, tady někdo umřel, dávejte na sebe bacha! Lemují cesty, řeky, železniční koleje. Jsou to mementa toho horšího, co se na světě odehrává. Nejde si jich nevšimnout. Rozptylují pozornost. Jedeme na kole, užíváme si atmosféru venkova, výhledy z kopců, vůni posečené trávy… a pak kříž. Když na něj narazíme, něco se uvnitř sevře. Fotku těch, co tu umřeli, raději vidět nechceme. Jsme na dovolené, tak proč do svých životů zbytečně vpouštět cizí smutky? Pietní místa by měla být opravdu pietními místy. Měla by připomenout, ne děsit. A vůbec nejlepší by bylo, kdyby na cestách bylo tak bezpečno, aby kříže podél cest vůbec nebyly potřeba…

 

Autorka: Monika Valentová, Foto: Pixabay

Partneři

JUDr. František Talián - "Fortuna"

Naše rodina

Ostrovní 30
110 00, Praha 1

telefon: +420 224 932 034
fax: +420 224 932 034
email: rodina@rodinaonline.cz

IČO: 15095568
DIČ: CZ480307270

Website Security Test